2023

Dit jaar had uiteraard een bijzonder droevige wending door het onverwachte overlijden van onze lokale partner, Daniel O’ James op 23 oktober van dit jaar.

Hij heeft gedurende 13 jaar voor de FAD met name het onderwijs van veel kansarmen gestalte gegeven. We zijn hem hiervoor heel dankbaar en zullen zijn gedachtengoed proberen voort te zetten.

Er zijn gelukkig ook positieve dingen te melden over afgelopen jaar;

Oog zorg

• SECOM
    • Bij de oog zorg organisatie, waarmee we inmiddels al 6 jaar samenwerken, zien we steeds meer vooruitgang.
    • Berend Schaeffner en Henk Veraart hebben in het voorjaar weer een week met hen meegelopen, bijscholingen gegeven, outreachprogramma’s meegedaan en zo weer een stukje op weg naar verdere professionalisering.
    • Daarnaast heeft Berend in het najaar een hele week SECOM ondersteund, bijscholing gegeven, een operatiedag meegemaakt (en meegedacht) en medicatiebestellingen georganiseerd.
    • Dit jaar heeft SECOM voor FAD 500 staaroperaties laten uitvoeren bij mensen die daar zelf geen financiën voor hebben. Ze werken daarbij nauw samen met een cataract surgeon (een verpleegkundige die geschoold is om staaroperaties uit te voeren) en haar team.
    • FAD ondersteunt SECOM verder door zaken als een auto/ medicatie/ medisch materiaal voor te financieren
  • Kissy – oogziekenhuis in Freetown
    • Een oog verpleegkundige van dit ziekenhuis wordt door FAD gesponsord om de opleiding tot cataract surgeon in Gambia te doen
    • Verder verzorgt FAD de levering van enkele medische materialen die moeilijk in Sierra Leone zelf te verkrijgen zijn
  • Lunsar – oogziekenhuis in het midden van het land
    • De levering van grondstoffen voor de productie van oogdruppels wordt nog steeds door FAD verzorgt. Doel is om het ziekenhuis hier vanaf volgend jaar zelfredzaam in te laten zijn.
  • Masanga – oogdepartement in een ziekenhuis in het noorden van het land
    • Helaas heeft Pieter Slager dit ziekenhuis verlaten, hij is op uitnodiging van een internationale organisatie in Papoea Nieuw Guinea aan het werk
    • Henk en Maria Veraart zijn enkele weken in Masanga geweest om outreaches, operaties en bijscholingen te doen. Maria heeft ook weer lessen psychiatrie gegeven.
    • De FAD sponsort inmiddels een verpleegkundige van het Masanga oogdepartement, om in Gambia opgeleid te worden tot oog verpleegkundige, met als langere termijndoelstelling de opleiding tot cataract surgeon te kunnen gaan volgen.

Educatie

• GTZ-school
    • Na Daniel O’James zijn overlijden, heeft de FAD besloten de organisatie van de school voor verzorgende opleidingen verder te ondersteunen. Deze taak gaat met name Abdul Karim Kamara coördineren.
  • Gezondheidszorgopleidingen
    • De 15 verzorgenden die door FAD worden gesponsord, zitten inmiddels in hun derde en laatste jaar, en het gaat hen nog steeds goed af.
    • Er was nog een feestelijk tintje voor 8 verzorgenden van de FAD die hun diploma kregen, dit was i.v.m. corona en presidentsverkiezingen steeds uitgesteld.
  • Een verzorgende die bij SECOM werkt heeft een sponsorship van FAD gekregen om een driejarige opleiding te volgen voor een hoger niveau verpleegkunde, welke zij na haar opleiding gaat inzetten voor de oog zorg bij SECOM.
  • En zoals al eerder vermeld zijn inmiddels ook gestart:
    • Een verpleegkundige van Kissy oogziekenhuis met de opleiding cataract surgeon in Gambia
    • En een verpleegkundige van het Masanga ziekenhuis met de opleiding oog verpleegkundige in Gambia.
  • Solar opleidingen
    • De voornemens van vorig jaar om jongelui op te gaan leiden voor de solar techniek/installatie is inmiddels realiteit geworden. In april zijn 6 jongemannen gestart met een 1-jarige opleiding en in september nog een 11 jongemannen en vrouwen, gestart met de opleiding. Tijdens de opleiding doen ze naast theorie ook veel praktische ervaring op bij reële opdrachtgevers. Na het jaar krijgen ze een door de overheid erkend diploma zodat ze overal werk aan kunnen gaan nemen.
  • Technische opleidingen
    • De studenten (architecten/bouwtekenaars, loodgieters, automonteurs etc.) doen het allemaal goed, en zullen midden volgend jaar hun diploma behalen.
  • De oud studenten van deze opleidingen die door de FAD gesponsord zijn, zijn zich momenteel aan het verenigen, om een soort van bond te vormen.
    • Doel zal zijn om de oud studenten te kunnen volgen en de effectiviteit van het programma te kunnen bekijken. Op lange termijn willen ze een duurzame organisatie bouwen die in de toekomst met elkaar kan zorgen dat er nieuwe studenten opgeleid kunnen worden.
  • Landbouw-opleidingen
    • De FAD onderzoekt of we een project kunnen starten om mensen op te laten leiden op landbouwgebied. We zijn in onderhandeling met een boerderij in aanleg, die op kleine schaal allerlei vee en landbouwgewassen aan het opzetten is, met als doel op kleine schaal opleidingen te geven.
  • De school voor de blinden in Freetown
    • Dit is niet alleen een school maar ook een soort internaat. De FAD heeft ze nu al voor het vijfde jaar met voedsel (rijst, olie etc.) ondersteund. Zonder deze ondersteuning zou de school niet open kunnen.
    • Natuurlijk ook weer gedoneerde typemachines aan hen overhandigd. Altijd weer een feestje.

Medische posten

• De FAD ondersteunt 2 medische posten (in Sumbuya en Masuri) met medicijnen voorraad. De medische post in Masuri heeft dit jaar hun buitenkeuken opgeknapt van de winst, zodat ook het personeel kan eten tijdens het werk.
  • In een nieuw ziekenhuis in Kwama heeft SECOM, onze oogorganisatie, zijn nieuwe thuisbasis gevonden. Maar ook in dit ziekenhuis is een gebrek aan voorraad medicijnen zodat patiënten voor elk medicijn een heel eind moeten reizen. Daarom heeft FAD ook dit ziekenhuis geholpen met een voorraad medicijnen aan te laten leggen die ze met de opbrengsten na verkoop weer zelf moeten aanvullen.

Micro kredieten

Inmiddels is de FAD langzamerhand aan het overstappen van groeps- naar individuele micro kredieten, dit lijkt beter te begeleiden te zijn.

Zo is zijn er micro kredieten voor

• Solarenergie voor huiseigenaren
  • Een entertainment centrum
  • Een printshop

Tot slot

Zoals gewoonlijk past aan het einde van het jaar ook een grote dank voor iedereen die de FAD op de een of andere wijze ondersteund

• Voor alle nieuwe sportkleding die we hebben mogen ontvangen. Een deel ervan is naar Yele ziekenhuis is gegaan.
  • Een ander gedeelte is via een Sierra Leonese die af en toe ons transport regelt, naar gemeenschappen in Freetown (de hoofdstad) gegaan.
  • De babykleding en babymaterialen die naar de medische posten gaan als cadeautjes voor de kraamvrouwen.
  • De medische/verzorgende materialen die we van verschillende kanten krijgen en waar de medische posten heel blij mee zijn.
  • De nog steeds beschikbaar gestelde ruimte waar we al onze voorraad mogen opslaan
  • Alle mooie financiële donaties waarmee we alles kunnen uitvoeren
  • En natuurlijk ook de vrijwillige artsen die nu al een aantal jaren voor de FAD aan de slag geweest zijn in Sierra Leone.